Digital marknadsföring utan ansikte – faceless marketing, även kallat ansiktslös marknadsföring eller anonym marknadsföring. Själva namnet låter ju lite läskigt i sig, ”faceless marketing”. Yes, det är höst och halloween stampar otåligt en bit utanför dörren och gör snart entré med en pumpkin spice latte i ena näven. Men vi pratar inte om spöken, gastar, läskiga masker och avkapade ansikten, utan om en form av digital marknadsföring som är 100% anonym.

Företaget eller personen bakom produkten, tjänsten eller varumärket förblir alltså anonym och låter produkt och varumärke vara the star.

Från att visa öppna upp och visa allt, till att vifta med produkten genom brevinkastet

Under många långa år har det mesta (nåja, nära på i alla fall) handlat om att dela med sig allt och lite till av sitt privatliv i sociala medier för att bygga personliga varumärken. Storytelling, livsöden och människan har varit ett fundament i detta. I princip allt har delats frikostigt för att bygga upp personliga varumärken som talar till sina kunder. Vi har sett exempel tuffa uppväxter, sjukdom, barn, sorg, glädje, framgång, motgångar, pinsamheter, ilska, pranks, misstag… jaja, vi skriver ALLT så har vi täckt det hela. Allt har delats i syfte att stärka relation till följare/kunder, sprida information och i slutändan har detta såklart lett att bygga upp ett personligt varumärke och sälja produkter, tjänster eller etablera sig i influencersfären.

 

Men så kommer de, de som smäller igen dörren rakt på fingrarna, här exploateras inget i onödan, produkten är i fokus

”Nänä, jag vill inte vara med. Jag vill inte dela mitt liv. Inte ens mitt ansikte faktiskt. Ingen ska veta vem jag är, jag vill sälja min produkt, inget annat.”

Som en blixt från en inte så oklar himmel har en ny trend krystats fram för de som inte vill vända ut och in på sina liv för hela världen att syna, tycka, tänka och peta i. En trend för de som inte vill bygga varumärke kring person utan krig produkt, tjänst, varumärke och budskap som resonerar med deras målgrupp. En trend som kanske skakats fram för att inkludera dem som står på den mer introverta sidan, de som kallar sig HSP, de som inte vill bli igenkända men ändå vill bygga varumärke och jobba på sociala plattformar.

Anonym marknadsföring är för de lite mystiska, de som inte har något rampljusbehov alls som egen person, men som ändå vill tjäna en hacka. Vi ser det mer och mer och det är väldigt roligt att få följa utvecklingen här tycker vi på No strings!

Fördelar med anonym marknadsföring

» Allt fokus hamnar produkt, tjänst eller budskap
Hela varumärket kretsar kring tjänsten eller produkten, inte om vem som säljer den. Det tvingar all uppmärksamhet till själva produkten och kan tilltala kunder som värdesätter funktionalitet över kändisskap. Eller som kanske själva lockas av ett liv där man kan tjäna en ansenlig summa pengar utan att behöva skylta med sig själv.

» Anonymitet kan öka nyfikenheten
Ibland kan anonymitet skapa mystik och nyfikenhet kring ett varumärke. När konsumenter inte vet vem som ligger bakom en produkt eller tjänst, kan det väcka ett intresse som får dem att vilja veta mer.
Exempel: En app som lanseras utan att ange något företag bakom den kan väcka nyfikenhet – ”Vem har gjort det här?” – vilket i sig kan driva buzz och gratis marknadsföring via spekulationer.

» Ingen press på personlig närvaro och ”fix”
Anonym marknadsföring är en strategi som passar perfekt för de introverta eller de som helt enkelt inte vill vara ansiktet utåt för sitt företag av olika anledningar. Detta i sin tur leder till att man helt enkelt kan skapa content i sin pyjamas hemifrån och använda sig av stockbilder/videos, eller ta kort på sin hand som håller i produkten i sig om den är fysisk eller till något som kan kopplas till produkten eller dess värde och skriva en text.

» Undviker att förknippas med enskilda individer
En annan fördel med faceless marketing är att det minskar risken att varumärket blir förknippat med en individ. Om företagets frontperson plötsligt hamnar i kontroverser, har en lite skakig bakgrund eller lämnar organisationen kan varumärket fortsätta utan att ta skada.

 

Nackdelar med anonym marknadsföring

» Saknar personligt engagemang
En av de största nackdelarna med anonym marknadsföring är att det kan sakna den mänskliga koppling som många konsumenter går igång på och som också är det som får dem att klicka på köpknappen. Många gillar att knyta an till berättelser och personer bakom ett varumärke, det kan vara en utmaning att åstadkomma när det inte finns ansikten och personligheter i innehållet.

» Svårigheter att bygga långsiktig kundlojalitet
Konsumenter tenderar att vara mer lojala mot varumärken som de känner en personlig anknytning till. När en berättelse, ett ansikte eller ett team saknas kan det bli svårt för kunder att känna den långsiktiga lojaliteten. Detta skulle kunna vara en orsak till att kunder förloras tappar till en konkurrent med motsatt strategi på sikt.

» Risk för att uppfattas som opersonligt eller kallt
Den här typen av marknadsföring kan ibland uppfattas som opersonligt eller för kommersiellt. Om marknadsföringen inte lyckas bygga någon emotionell kontakt alls, kan företaget framstå som oinspirerande eller avskuret från sin målgrupp, det blir då helt enkelt inte genuint och känns inte äkta och personligt.

» Svårare att sticka ut
Utan personlighet och storytelling kan det vara svårare att differentiera sig på marknaden och man blir en i mängden. När alla företag fokuserar på produkterna eller tjänsterna utan att lyfta fram det mänskliga elementen, kan marknadsföringen bli generisk och.. blah.

» Missar möjligheter till varumärkesprofilering
Ett personligt varumärke har en enorm potential att förstärka marknadsföringen, särskilt i sociala medier. Utan ansikten och historier bakom produkten kan varumärket missa stora möjligheter att sticka ut. Influencers och företagsledare som själva är ansikten utåt kan skapa starka band med följare och kunder, något som ett ansiktslöst varumärke får svårt att nyttja.

Bör du använda dig av denna typ av marknadsföring?

Kanske? Är det bara en fluga som kommer att dö ut eller finns det en given plats för den här typen av marknadsföring en lång tid framöver? Time will tell.

Vad vi vet är att faceless marketing är en bra strategi för om du vill hålla dig i bakgrunden, speciellt om du säljer produkter där kunden inte förväntar sig en personlig relation. Men om du säljer premiumtjänster eller bygger ditt varumärke på din egen expertis, är det (troligen) smartare att låta ditt ansikte, din personlighet och naturlig storytelling bli en del av varumärket.

Så om du funderar på att ta steget in i faceless marketing-världen kan du fråga dig själv: vill du vara en mystisk kraft bakom kulisserna, eller en stjärna som leder showen?

 

Hur gör du för att hoppa på trenden?

Skapa helt enkelt ett Instagram eller TikTok-konto där du som rattar kontot är helt anonym. Inga foton eller videos på ditt ansikte. Istället så läggs bilder upp på produkten/tjänsten eller konceptet du säljer. Tänk bilder/videos på miljö, händer som håller en latte, fötter som står i indiska oceanen – dina följare och kunder ser sig själva i ditt content. Blundar dom kanske det är det deras egna fötter som är till hälften täckta med sand, i ett exotiskt hav, eller dricker en latte på ett trendigt café på Sture P? Could be, eller hur?

Du låter det du vill sälja stå i centrum, för det handlar inte om dig – det handlar om dina kunder.

Tänk dig att i stället för att lyfta fram ditt eget ansikte på dina Instagram-poster eller i dina TikToks, låter du produkten stå i centrum. Är din produkt en tjänst, som till exempel en kurs så är det vanligt att fördelarna som kursen ger, ofta i form av frihet och pengar lyfts fram på olika kreativa sätt. Till exempel resor, bilar, ledig tid med barnen, materiella ting, upplevelser, exklusiva platser med mera. Allt utan ansikten, så här får man verkligen vara kreativ, annars faller ju hela konceptet.

Testa din grej för din unika produkt och sätt en plan. Behöver du hjälp så vet du vart du kan vända dig va?→ hej@nostrings.se