Mindful marketing – medveten, autentisk kommunikation som skapar värde och balans

Mindful marketing

Genuina relationer skapar långsiktig hållbarhet

På No Strings tror vi att de mest framgångsrika varumärkena är de som gör skillnad för andra och som upplevs både närvarande och genuina. Vi vill hjälpa våra kunder att hitta sin unika röst och att skapa noga utvalt och målgruppsanpassat innehåll. Mindful marketing är vår vision om hur nutiden och framtidens marknadsföring bör formas – mindre brus och mer autenticitet, kvalitet och mening.

Med ett strategiskt tänk och Mindful marketing som guidning hjälper vi dig att bygga och upprätthålla långsiktiga och värdefulla relationer med din målgrupp. Det är en strategi som håller över tid för alla i hela kedjan. För företag, för kunden och för oss som jobbar inom marknadsföring.

Med mindful marketingstrategi kan vi t.ex hjälpa dig att:

🌱 Hitta din röst som känns äkta och unik som hjälper dig och din målgrupp att connecta på riktigt.

🌱 Sätta upp en Mindful marketingstrategi som stärker ditt varumärkes trovärdighet och bygger lojalitet långsiktigt.

🌱 Skapa en hållbar, medveten och balanserad digitala närvaro i noga utvalda kanaler.

🌱 Hjälpa dig att styra bort från ”mindless-träsket” som lätt blir en tidsslukare utan en egentlig vinning för varken målgrupp eller dig.

🌱 Hitta balansen mellan data, analys, känsla och varumärkesbyggande.

🌱 Content med storytelling som speglar dina värderingar, inspirerar och gör avtryck.

Vad är Mindful Marketing?

Mindful marketing –  Medveten marknadsföring, har sina rötter i Mindfulness och handlar om att vara närvarande och genomtänkt i alla marknadsföringsaktiviteter – från att skapa budskap till att välja kanaler. Det handlar om att förstå och respektera målgruppens behov och önskningar samt att hitta autentiska sätt att skapa djupare relationer med den. 

Mindful Marketing är en kundcentrerad stretegi som tar hänsyn till både köparens och säljarens intressen. Vi pratar kvalitet framför kvantitet.

På No strings ser vi inte Mindful marketing som en trend inom digital marknadsföring, utan som ett välbehövligt måste som är här för att stanna. Vi önskar att den tagit oss med storm tidigare i våra karriärer. Företagare som jobbar enligt Mindful marketing främjar genuina relationer med sina kunder, hållbarhet och bygger starka varumärken som sticker ut på ett autentiskt sätt.

Mindful marketing handlar om att hitta tillbaka till det genuina. Att kommunicera på ett sätt som känns äkta och som reflekterar din mission – oavsett om du hjälper människor att må bättre, växa som individer, säljer fysiska produkter eller digitala tjänster.

Skicka en bokningsförfrågan till seminarium eller workshop

Vill du bjuda in oss på ett seminarium för att prata om Mindful marketing eller boka in oss för en workshop? Skicka iväg en förfrågan via formuläret nedan så återkopplar vi samma eller nästkommande vardag!

Varför vi valt Mindful marketing

Vi ska vara brutalt ärliga med varför vi valt Mindful marketing: vi själva var innerligt trötta på att bli bombarderade av tomt, planlöst innehåll. Less på fejk och press i sociala medier, se hur FOMO skapade stress, hur varumärken förvirrades och tappade hjärta och själ. Vi var less på att arbeta i stressiga miljöer där enda målet var att jaga tillväxt, sälja till varje pris, trumfa gårdagens siffror, kasta sig på menlösa trender som inte alls rimmande med grundvisioner och att ständigt behöva slå knut på oss själva och överprestera.

Vi kände oss ärligt talat färdiga, nästan så att vi ville bort från branschen helt, trots att vi faktiskt älskar att arbeta med digital kommunikation.

Men så fann vi Mindful marketing, och kände direkt att det här var det vi sökt och att vi vill vara med och forma framtidens digitala marknadsföring att bli mer hållbar – autentisk och meningsfull. Vi hittade coren, själva hjärtat i vårt företagande, läs mer om hur vi jobbar själva enligt Mindful marketing här.

Med ett strategiskt tänk och Mindful marketing som guidning hjälper vi företag att skapa långsiktiga relationer med sina kunder. Det är en strategi som håller över tid för alla i hela kedjan. För företagen, för kunden och för oss som jobbar inom marknadsföring.

no strings digitalbyrå

”Men jag vill ju inte stå still, jag vill växa”

Det kanske kan låta som det, men Mindful marketing är inte en ursäkt för att ligga på latsidan, skippa innovation, nytänk, alla trender, AI och utveckling. Det är inte ovanligt att man sammankopplar att vara mindful med långsam och att växla ner – med det är alltså inte alls vad det går ut på.

Mindful betyder som bekant medveten, vilket är Mindful marketings kärna:

Att göra medvetna val i sin marknadsföring och digitala närvaro överlag som leder en framåt på ett målgruppsbaserat och autentiskt vis.

Detta i sin tur leder till att du helt enkelt kan sålla bort en massa onödiga aktiviteter, att du kan hålla ditt fokus och jobbar mer medvetet med rätt saker. Tänk precision! Det underlättar arbete och förenklar, vilket egentligen inte gör att allt saknas ner, utan snarare ”smartas upp”!

Don’t be mindless

Motsatsen till Mindful marketing skulle man kunna kalla Mindless marketing. Vad menar vi med ”mindless”? Jo du vet alla de där posterna, reelsen, inläggen och annonserna som du ser, och sekunden efter du sett dem – då har du glömt bort dem och gått vidare? Den typen av marknadsföring som riktar sig till ”alla” utan att egentligen tilltala någon på riktigt, utan bara tar upp plats utan att synas. Det kan till exempel vara content som är:

» Kopierat p.g.a trendigt och för att man ”ska” men som är helt ointressant för ens faktiska målgrupp.
» Otydligt och har vagt budskap.
» Desperat säljfokus utan eftertanke som känns… egoistiskt.
» Framstressat och saknar röst, själ, syfte och målgrupp.

Det är liksom bara… brus bland det som faktiskt sticker ut.